Jeżeli projektujemy konstrukcję indywidualnie niezbędne jest przedstawienie stosowanych obliczeń potwierdzających, że proponowane rozwiązania spełniają wymagania jakości oraz nośności. Zazwyczaj w tym celu tworzy się dokument zawierający wszystkie kluczowe informację oraz obliczenia, czyli Projekt Konstrukcji Nawierzchni (PKN). Chcesz obliczyć i zaprojektować indywidualnie konstrukcję nawierzchni? Inwestor poprosił Cię o Projekt Konstrukcji Nawierzchni? Przeczytaj ten artykuł i skorzystaj z materiałów i narzędzi, które udostępniamy dla Ciebie nieodpłatnie.
Co powinien zawierać Projekt Konstrukcji Nawierzchni?
W celu doboru odpowiedniej konstrukcji dla danej inwestycji potrzebny jest szereg elementów składających się na kompletny Projekt Konstrukcji Nawierzchni. Zanim przystąpimy do jakichkolwiek obliczeń niezbędna jest analiza warunków-gruntowo wodnych oraz przebiegu niwelety projektowanej w stosunku do poziomu terenu. Czasem warto uwzględnić bardziej indywidualne uwarunkowania danej inwestycji jak na przykład dostępność danego materiału do budowy poszczególnych warstw, czy szczególne uwarunkowania klimatyczne.
Należy również pamiętać, że zgodnie z wytycznymi katalogów typowych konstrukcji przy projektowaniu indywidualnym należy zapewnić: trwałość, nośność, odporność na wysadziny, odwodnienie, odporność na czynniki klimatyczne i wymagane właściwości funkcjonalne nawierzchni w założonym okresie projektowym. Posiadając powyższe informację można przystąpić do obliczeń samej konstrukcji nawierzchni, a wszystkie niezbędne informację umieścić w Projekcie Konstrukcji Nawierzchni.
Istotne też jest aby Projekt Konstrukcji Nawierzchni tworzyć w taki sposób aby możliwa była weryfikacja poprawności przedstawionych obliczeń i analiz.
Jakimi metodami obliczyć trwałość nawierzchni?
Obliczenia trwałości zmęczeniowej konstrukcji nawierzchni dzielą się na dwa główne obszary. Po pierwsze musimy przyjąć model analityczny konstrukcji nawierzchni, który w sposób miarodajny odwzoruje zachowanie warstw pod obciążeniem. Po drugie musimy dobrać metody obliczania trwałości zmęczeniowej, pozwalające w sposób liczbowy pokazać jakość przyjętych rozwiązań. Wszystkie te informację powinno się opisać i umieścić w Projekcie Konstrukcji Nawierzchni.
Tematyka obliczeń trwałości zmęczeniowej została szeroko poruszona w artykule na ten temat kryteriów oraz modeli.
Dobry WZÓR Projektu Konstrukcji Nawierzchni
Wzór Projektu Konstrukcji Nawierzchni, który przygotowaliśmy zawiera wszystkie niezbędne elementy obliczeń mechniastyczno-empirycznych, w tym elementy poprzedzające sam dobór konstrukcji. W naszym wzorze znajdziesz wszystko to, co powinno znaleźć się w dobrze zredagowanym opracowaniu tj.:
- podstawy, cel i zakres opracowania,
- spis podstawowych materiałów wyjściowych,
- podstawowe założenia dotyczące projektowanej drogi,
- teorię do obliczeń mechanistyczno-empirycznych,
- dane do modelu analitycznego,
- wzór analizy warunków gruntowo-wodnych,
- podstawy przyjmowania parametrów poszczególnych warstw,
- wzór obliczeń trwałości zmęczeniowej,
- opis obliczenia warunku odporności na wysadziny,
- podstawy teoretyczne i wzór obliczeń nośności poprzez określenie modułu zastępczego,
- zestawienie konstrukcji.
Wszystkie niezbędne dane do uzupełnienia zostały odznaczone w przygotowanym wzorze Projektu Konstrukcji Nawierzchni (nawierzchni podatna), z którego możesz skorzystać TUTAJ. Wzorzec wykorzystuje przykładowy układ konstrukcji nawierzchni z warstwą stabilizacji hydrofobowej zastępująca cały pakiet dolnych warstw konstrukcyjnych, niemniej oczywiście jest to tylko przykład na potrzeby lepszego zobrazowania. Wzór jest w pełni edytowalny jako dokument programu Microsoft Word. Jeżeli natomiast potrzebujesz opracować projekt konstrukcji nawierzchni SZTYWNEJ, zachęcamy do kontaktu z nami.
Wsparcie NASCON w projektowaniu
Jeżeli uważasz, że dla Twojej inwestycji stabilizacja hydrofobowa zgodna z SEKOCENBUD D-04.12.00.00, którą zajmujemy się kompleksowo, może być korzystnym rozwiązaniem wpływającym na zwiększenia trwałości zmęczeniowej i optymalizującym koszty, chętnie udzielimy Ci wsparcia w wyniku którego w pierwszym kroku pomożemy Ci ocenić możliwość zastosowania takiego rodzaju stabilizacji oraz określić w sposób obiektywny korzyści. W ramach pomocy opracujemy dla Ciebie także nieodpłatnie Projekt Konstrukcji Nawierzchni. Zawrzemy w nim wszystkie niezbędne elementy w tym: analizę geologii oraz przebiegu niwelety, obliczenia mechanistyczno-empiryczne konstrukcji oraz rysunki konstrukcji.
Posiadamy również specjalistyczne oprogramowanie MWS Pavement DesignTM, które przeznaczone jest do obliczeń mechanistyczno-empirycznych, z którego sami korzystamy wykonując Projekty Konstrukcji Nawierzchni.
NIEODPŁATNY program do indywidualnego obliczania konstrukcji nawierzchni - MWS Pavement Design
Nie CZARNA SKRZYNKA!
Model Warstw Skończonych MWS Pavement Design to profesjonalny program do obliczeń mechanistyczno-empirycznych i indywidualnego projektowania dowolnej podatnej konstrukcji nawierzchni drogi. Program NIE NALEŻY do grupy tzw. "czarnych skrzynek", czyli narzędzi komputerowych tworzonych przez producentów konkretnych materiałów budowlanych, ograniczających się w swojej funkcjonalności wyłącznie właśnie tylko do wykorzytywania konkretnego materiału tego producenta. NASZ PROGRAM JEST INNY - w pełni otwarty, profesjonany, a przede wszystkim sprawdzony przez fachowców podczas ich ich kilkuletniego użytkowania. Do obliczeń stanu konstrukcji (naprężeń, odkształceń i przemieszczeń) wykorzystywana jest przybliżona metoda analityczna z wykorzystaniem modelu sprężystych warstw skończonych
Przystosowany do polskiego drogownictwa
Co jeszcze ważniejsze, PRZYSTOSOWALIŚMY go dodatkowo maksymalnie do realiów naszego polskiego drgownictwa. Do obliczeń trwałości zmęczeniowej wykorzystywane są formuły empiryczne wykorzystywane do weryfikacji „Katalogu Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych” z 2014 r. tj. AASHTO 2004 oraz Instytutu Asfaltowego.
Nowa wersja 2.0.
Od drugiego kwartału 2020 roku rozpoczęliśmy udostępnianie opracowanego przez nas programu. Kilka lat testów, wiele pozytywnych opinii oraz wielokrotnie przekazywane nam słowa uznania zaważyły na tym, że ostatecznie zdecydowaliśmy się przekazywać go bez pobierania opłat. Nową wersję oznaczyliśmy numerem 2.0 i posiada ona kilka usprawnień.
Zmiany, udogodnienia i promocja zrównoważonego budownictwa drogowego
Dzięki nim jeszcze bardziej dostrzeżesz zalety projektowania konstrukcji nawierzchni metodą mechanistyczno-empiryczną. Wprowadziliśmy także udogodnienie dla tych, którzy coraz częściej myślą o racjonalnym wykorzystywaniu surowców naturalnych, gospodarce o obiegu zamkniętym czyli generalnie rzecz ujmując chcą, aby nasze drogownictwo stawało się coraz bardziej zrównoważone. Na razie tylko bardzo wstepnie, na zasadzie zwrócenia użytkownikowi w trakcie prowadzenia procesu obliczeniowego na ten aspekt. Natomiast z twardych obliczeniowych elementów w RAPORT Z OBLICZEŃ wprowadzony został współczynnik FC, w oparciu o który zostają przeprowadzone przez użytkownika wyliczenia trwałości zmęczeniowej nawierzchni. To elementy, o których wprowadzenie najczęściej byliśmy proszeni, w szczególności przez Zamawiających.