Powstaje droga. Projekt został zatwierdzony, a wykonawca zaczyna prace na budowie. I nagle… pojawia się ktoś, kto proponuje zmianę przyjętego projektu. Przekonuje, że warto wprowadzić nowe, lepsze rozwiązanie technologiczne. Że to optymalizacja konstrukcji nawierzchni. Ale przecież budowa już trwa. Trzeba by zmienić przyjęty projekt, a Wykonawca musiałby prowadzić prace według technologii, której nie zna. Nowe rozwiązanie może i jest atrakcyjne, ale czy jego wprowadzenie na etapie realizacji inwestycji drogowej jest w ogóle możliwe? Chcesz poznać odpowiedź na to pytanie? Chcesz się dowiedzieć jak wygląda proces wdrożenia i wsparcia dostarczanego przez NASCON? Zapoznaj się z poniższym artykułem i przekonaj w jakim zakresie możesz na nas liczyć.
Wprowadzenie
Nasza praca w NASCON polega na stałej współpracy ze wszystkimi uczestnikami procesu inwestycyjnego. Dotyczy to zarówno projektowania, formuły zaprojektuj+wybuduj, jak i zmian wprowadzanych w wyniku różnych okoliczności na etapie realizacji. Lata doświadczeń jakie zebraliśmy oraz ponad 150 realizacji sprawiły, że dziś możemy Ci zaoferować przemyślany i skuteczny plan wdrożenia technologii stabilizacji ziarnistym dodatkiem hydrofobowym, w bardzo szerokim tego słowa znaczeniu. A ponieważ bardzo dużą wagę przykładamy do jakości pracy jaką wykonujemy to zależy nam, aby wdrożenie rozwiązania jakim jest stabilizacja hydrofobowa przebiegało optymalnie. Wiemy, że stabilizacja hydrofobowa to niemalże zawsze wartościowa optymalizacja konstrukcji nawierzchni, dlatego tym jeszcze bardziej wdrożenie takie musi zostać przeprowadzona na odpowiednim inżynierskim poziomie.
Nasza rola i zaangażowanie nie ogranicza się tylko do powiedzenia sobie przez wszystkie strony „sakramentalnego tak”. Wspieramy również na etapie realizacji, tj. podczas przygotowywania się do realizacji, doradzamy i nadzorujemy prace w czasie robót budowlanych oraz wykonujemy badania i raporty z badań kontroli jakości po wykonaniu warstwy stabilizacji hydrofobowej.
Tak zaczyna się w każdym przypadku - wstępna analiza i propozycja konstrukcji
Każda współpraca jaką nawiązujemy bez względu na grupę uczestników procesu inwestycyjnego, zaczyna się od analizy konkretnego przypadku. Nie ma dwóch identycznych dróg, budowanych w takich samych warunkach, dlatego w NASCON analizujemy każdy przypadek indywidualnie. Oceniamy warunki gruntowo-wodne, prognozowany ruch, kategorię ruchu, wymagania programu funkcjonalno-użytkowego czy trwałość zmęczeniową pierwotnie zaprojektowaną w inwestycji w formule „buduj”.
Taka analiza pozwala nam na precyzyjnie dobraną konstrukcję, spełniającą zarówno wymagania danej inwestycji, jak i standardy i oczekiwania interesariuszy, co jest bardzo istotne. Z naszej strony Klient dostaje propozycję konstrukcji z warstwą stabilizacji hydrofobowej z obliczoną trwałością zmęczeniową i uzasadnieniem spełnienia przez nią wymagań inwestycji. Ponadto wyceniamy koszt warstwy hydrofobowej i na tej podstawie Projektant, Wykonawca lub Inwestor może ocenić poziom opłacalności i podjąć decyzję czy rozwiązanie wnosi zapowiadane korzyści.
Kolejny krok - pomoc w ocenie możliwości i wsparcie procesu uzgodnienia wprowadzenie stabilizacji hydrofobowej z interesariuszami
Gdy uczestniczymy w procesie wprowadzania stabilizacji hydrofobowej, w szczególności w sutuacji gdy staje się ona technologią zamienną, dążymy do tego, aby wszyscy uczestnicy procesu inwestycyjnego dostrzegli w nowym rozwiązaniu korzyści.
Stabilizacja gruntu dodatkami hydrofobowymi staje się coraz bardziej popularna. Już wielu Projektantów i Inwestorów zna tę technologię i akceptuje ją jako korzystne rozwiązanie technologiczne. To także dla nich bardzo często korzystna optymalizacja konstrukcji nawierzchni.
To efekt nie tylko pozytywnych doświadczeń eksploatacyjnych, ale także zmian świadomości drogowców w zakresie zrównoważonego budownictwa (sustainable construction) oraz gospodarki o obiegu zamkniętym (circular economy).
Jeszcze do niedawna „zrównoważone budownictwo” było często wymienianym terminem, ale słabo rozumianym. Jego znaczenie było zaciemniane przez różne interpretacje połączone z powierzchownym traktowaniem tematu.
Jednak dzisiaj sektor budowlany, zarówno prywatny jak i publiczny, coraz poważniej podchodzi do problemów środowiskowych i wspiera gospodarkę obiegu zamkniętego, która pozwala rozważnie korzystać z zasobów naturalnych. Inwestycje drogowe muszą być zrównoważone we wszystkich obszarach - środowiskowym, ekonomicznym i społecznym.
I skoro wprowadzanie rozwiązań służących polityce zrównoważonego budownictwa to także optymalizacja konstrukcji drogi, to Wykonawcy sięgają coraz częściej po nowe rozwiązania technologiczne jakim stabilizacja hydrofobowa. Jednak w dalszym ciągu są to technologie nowe. Dlatego Wykonawcy potrzebują niekiedy wsparcia merytorycznego i technicznego, żeby wyczerpująco zaprezentować pozostałym uczestnikom procesu proponowaną przez siebie konstrukcję wykorzystującą stabilizację hydrofobową.
Jeśli jesteś Wykonawcą, bez wahania możesz nas zaangażować w rozmowy z Inwestorem. Chętnie wesprzemy Cię w argumentowaniu, dlaczego warto wykorzystać stabilizację hydrofobową i wypracujemy wspólne, korzystne dla wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego, rozwiązanie:
- Dokładnie omówimy Twój projekt i warunki jego realizacji.
- Na podstawie uzyskanych danych opracujemy podstawy wystąpienia, zarówno w obszarze technicznym, organizacyjnym, bezpieczeństwa realizacji robót oraz środowiskowym.
- Obliczymy, w jakim zakresie zredukowana zostanie ilość ciężkich jednostek transportowych oraz emitowanego do atmosfery CO2.
- Pomożemy w przygotowaniu analizy finansowej uwzględniającej cenniki ogólne typu SEKOCENBUD w porównaniu do faktycznych kosztów wykonania. Zarówno w przypadku rozliczeń ryczałtowych, jak i prowadzonych poprzez kosztorysy zamienne, zadbamy, aby utrzymać wysoką trwałość zmęczeniową i osiągnąć korzyści finansowe.
Opracowanie dokumentacji projektowej lub zamiennej to kolejny etap wdrożenia stabilizacji hydrofobowej
Na etapie, kiedy wszystkie strony dostrzegają pozytywne elementy wprowadzenia nowej technologii stabilizacji i zgadzają się na jej zastosowanie w danej inwestycji przychodzi czas na formalności, czyli opracowanie dokumentacji zamiennej. Spokojnie... w NASCON wykonamy to dla Ciebie. Nasz zespół inżynierów opracuje dla Ciebie Projekt konstrukcji nawierzchni lub Dokumentację zamienną wg ustalonych oczekiwań, a także Specyfikację Techniczną Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych w zakresie warstwy stabilizowanej dodatkiem hydrofobowym. Obecnie dostarczamy opracowanie na najwyższym poziomie, akceptowanym również przez GDDKiA.
Później to już sama przyjemność, ostatni krok czyli realizacja
Kiedy już formalności zostaną zamknięte przychodzi czas na zaplanowanie realizacji. W tym miejscu również oferujemy swoje wsparcie i dzielimy się z Tobą naszym doświadczeniem. Przygotowanie się do realizacji to wykonanie badań, opracowanie recept technologicznych, jak też zaplanowanie działek roboczych, parku maszyn i ich parametrów niezbędnych do poprawnego wykonania warstwy stabilizacji hydrofobowej o wysokiej jakości i trwałości.
Jak już mowa o jakości, to tym też się zajmiemy. Zapewniamy Wykonawcy wsparcie inżyniera NASCON obecnego na budowie, który pomoże w rozwiązywaniu ewentualnych problemów, będących nieodłącznym elementem każdej budowy i każdej technologii. W obowiązkach inżyniera NASCON może być również wykonywania badań kontroli jakości zgodnie ze STWiORB. Zakres naszego udziału jest każdorazowo uzgadniany z Wykonawcą.
A jak wygląda to na budowie? Zachęcam do zapoznania się z artykułami: