Ekologiczne drogi przestają być modne i stają się potrzebne bo drogownictwo wytwarza obecnie największe ilości gazów cieplarnianych. Odbywa się to w sposób bezpośredni, poprzez energię wykorzystywaną w procesach wydobycia surowców, produkcji materiałów, transportu i wykonywanych robót oraz pośrednio poprzez emisje pochodzące z użytkowanych pojazdów.
Wprowadzenie
U podstaw koncepcji zrównoważonego rozwoju znajduje się równoważność sfer ekonomicznej, środowiskowej i społecznej. Ta tak zwana „potrójna linia przewodnia” ma prowadzić do sytuacji, w której działania w obszarach oddziaływania firm i instytucji na środowisko oraz sferę społeczną stają się równie ważne jak te, odnoszące się do ekonomii. W branży obiektów kubaturowych zrównoważone podejście jest obecne od ponad 15 lat oraz bardzo dynamicznie się rozwija. Opracowane i opublikowane zostały międzynarodowe systemy obiektywnej oceny, które wykorzystywane są do pomiaru stopnia realizacji zasad zrównoważonego podejścia (w całym cyklu życia). Ekologiczne drogi i zrównoważone budownictwo drogowe - o tym mówi się dopiero od kilku lat, niemniej jednak robi się w tym zakresie coraz więcej oraz coraz więcej dostępnych jest korzystnych do powielania wzorców (na zasadzie dobrych praktyk), a wręcz gotowych do zastosowania narzędzi.
„Znacznie większą wagę przywiązuje się obecnie do zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i zmniejszenia zużycia energii. Ze względów proekologicznych i ekonomicznych szczególnie preferowany jest recykling materiałów odzyskanych ze starych nawierzchni oraz maksymalne wykorzystanie materiałów miejscowych.”
Przedmowa KTKNPiP 2014 GDDKiA
Obowiązki wynikające ze zmian prawa
Proces wprowadzania reguł zrównoważonego rozwoju do budownictwa stanowi odzwierciedlenie fali globalnych zmian zachodzących w gospodarce Unii Europejskiej, które ukierunkowane są na obniżenie zużycia energii, redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz gospodarkę o obiegu zamkniętym. W drogownictwie związane jest to przede wszystkim z redukowaniem zużycia zasobów naturalnych, recyklingiem materiałów budowlanych i ograniczaniem ilości odpadów. Zgodnie z Dyrektywą 2008/98/WE (artykuł 11, ust. 2a) do 2020 r. przygotowanie na budowie odpadów budowlanych i rozbiórkowych do ponownego wykorzystania, recyklingu i innych sposobów odzyskiwania zostanie zwiększone wagowo do minimum 70 %.
Ekologiczne drogi
Drogownictwo wytwarza obecnie największe ilości gazów cieplarnianych. Odbywa się to w sposób bezpośredni, poprzez energię wykorzystywaną w procesach wydobycia surowców, produkcji materiałów, transportu i wykonywanych robót oraz pośrednio poprzez emisje pochodzące z użytkowanych pojazdów. Gazy te zakłócając zjawisko wymiany ciepła między Ziemią a górnymi warstwami atmosfery, odpowiedzialne się za tzw. efekt cieplarniany powodujący stały wzrost średniej temperatury na Ziemi. Gazem mającym największy udział w globalnym ociepleniu jest CO2.
Wyzwania drogownictwa
Przed sektorem budownictwa drogowego stoją ogromne wyzwania wynikające z faktu, że wykorzystywane przez sektor surowce naturalne stają się coraz rzadsze, a praktycznie na ukończeniu sa surowce dobrej jakości. Równocześnie przepisy dotyczące ochrony środowiska stają się coraz bardziej zaostrzone w odniesieniu do zanieczyszczenia powietrza i hałasu.
„Efektem cieplarnianym określamy groźbę wzrostu średniej temperatury na Ziemi, w wyniku zakłóceń w wymianie ciepła między Ziemią a górnymi warstwami atmosfery. Bezpośrednią przyczyną tych zakłóceń, na skutek działalności człowieka, jest nagromadzenie w atmosferze: pary wodnej, dwutlenku węgla, tlenku azotu, dwutlenku siarki i metanu (nazywanych gazami cieplarnianymi)"
B. Gajdzik, A. Wyciślik, Wybrane aspekty ochrony środowiska i zarządzania środowiskoweg
Przez wiele lat w branży drogowej element ekonomiczny był dominującym czynnikiem w procesie decyzyjnym. W ostatnim okresie coraz częściej pojawiają się jednakże - mimo że istnieją pewne ograniczenia związane z pomiarem i oceną - zarówno elementy środowiskowe, jak i społeczne, a także coraz częściej przewija się sformułowanie „ekologiczne drogi”. Na świecie trend ten obserwujemy już od dobrych kilkunastu lat. W krajach najbardziej rozwiniętych stale dokonywane są postępy w celu poprawy i lepszego dostosowania dotychczasowych praktyk i technologii do bardziej długoterminowych i zrównoważonych strategii, które stały się już nie tylko pozytywnie odbieranym działaniem ale powszechnym obowiązkiem.