Drogi asfaltowe stanowią 90% wszystkich nawierzchni w Europie. Niewątpliwie dzieje się tak za sprawą ich licznych zalet, a dzięki stałemu postępowi technicznemu nawierzchnie asfaltowe zyskują na jakości i trwałości. Co bardzo istotne, zmniejsza się również ich niekorzystny wpływ na środowisko, a koncerny naftowe angażują się w projekty ochrony środowiska.
Drogi asfaltowe są bezpieczne
Nowa technologia asfaltu zapewnia szybkie odprowadzanie wody powierzchniowej, zmniejszając jej strumień, a tym samym poprawiając widoczność dla kierowcy w mokrych warunkach. Porowate materiały asfaltowe znacznie zmniejszają oślepiający spray, a poprzez rozpraszanie wód powierzchniowych zmniejszają również ryzyko aquaplaningu i zwiększają widoczność oznakowania drogowego. Różnorodność mieszanek asfaltowych oferuje odpowiednie rozwiązanie dla wszystkich rodzajów dróg i warunków pogodowych, maksymalizując bezpieczeństwo dla wszystkich użytkowników dróg.
Chociaż mówimy o „asfalcie”, dostępna jest szeroka gama rodzajów i mieszanin, z których wszystkie mają cechy dostosowane do konkretnych zastosowań. Na przykład istnieją mieszanki asfaltowe, które umożliwiają szybki odpływ wody opadowej z powierzchni. Istnieją również mieszanki, które można zaprojektować tak, aby uzyskać teksturę na nawierzchni asfaltowej o wysokiej odporności na poślizg w obszarach, w których może wystąpić silne hamowanie. Gładka powierzchnia asfaltu zapewnia maksymalny kontakt opony z jezdnią, zwiększając odporność na poślizg. Kolorowy asfalt służy również do zwrócenia uwagi kierowcy na niebezpieczne obszary, takie jak ukryte skrzyżowania lub ostre zakręty, a także obszary wymagające specjalnych środków bezpieczeństwa.
Ostatnim postępem w dziedzinie asfaltu było opracowanie kolorowych lub teksturowanych powierzchni. Są one coraz częściej stosowane jako mechanizm bezpieczeństwa, aby ułatwić kierowcom identyfikację pasów przeznaczonych do specjalnych zastosowań, takich jak pasy autobusowe, przystanki autobusowe i ścieżki rowerowe.
Nawierzchnia asfaltowa jest opłacalna
Asfalt ma niskie koszty początkowe, dużą trwałość w czasie, a ze względu na możliwość recyklingu wartość końcową większą niż inne nawierzchnie. Odzyskany asfalt zawiera dużo bitumu, a jego ponowne podgrzanie i ponowne użycie jest proste. Dlatego odzyskany bitum jest cennym surowcem, ponieważ jest najdroższym składnikiem nawierzchni asfaltowej. Z tych powodów ponowne użycie odzyskanego asfaltu przynosi znaczne oszczędności, zwłaszcza jeśli odległości transportowe są stosunkowo krótkie.
Nawierzchnia asfaltowa zawierająca odzyskany asfalt jest tak samo dobra jak nowa. Ponowne użycie asfaltu daje znaczne oszczędności w kosztach materiałów i logistyki. To nie tylko redukcja kosztu rzeczywistego, ale także niższe koszty społeczne.
Nawierzchnia asfaltowa jest trwała
Nawierzchnie asfaltowe są tak konstruowane, aby miały solidną podbudowę, która ma przenosić główne obciążenie ponad niezwiązaną warstwę gruntu. Właściwie zaprojektowane, skonstruowane i utrzymane nawierzchnie są trwałe i opłacalne przez wiele dziesięcioleci, a czasem nawet nie wymagają całkowitej przebudowy. W przypadku niektórych mieszanek asfaltowych, warstwa ścieralna może służyć ponad 30 lat. Gdy ta warstwa ma zostać wymieniona, jest frezowana, a następnie ponownie wykorzystywana do nowej warstwy asfaltu. Ponadto najnowsze postępy w zakresie samonaprawiających się asfaltów wskazują, że żywotność warstw ścieralnych może się znacznie wydłużyć .
Przeczytaj więcej o trwałości zmęczeniowej.
Szybkie w realizacji
Nawierzchnia asfaltowa jest szybka w budowie i utrzymaniu. Dzieje się tak między innymi dlatego, że nie potrzebuje ona czasu na wiązanie. Kierowcy mogą już korzystać z jezdni, gdy tylko ostatni walec opuści strefę budowy. Oznacza to mniej opóźnień i bezpieczniejsze drogi dla podróżujących. Zakończenie procesu układania warstwy ścieralnej pozwala na natychmiastowe wznowienie ruchu kołowego.
Drogi o nawierzchni asfaltowej można łatwo modernizować, gdy zwiększa się natężenie ruchu - istniejącą powierzchnię można łatwo wzmocnić, stosując nakładkę lub poszerzając pas, zamiast konieczności przebudowy. Ta elastyczność zastosowania oznacza również, że drogi asfaltowe mogą pozostać częściowo otwarte podczas ich modernizacji, a brak potrzeby długich okresów wiązania można je szybko otworzyć ponownie, pomagając utrzymać ruch.
Drogi asfaltowe coraz bardziej ekologiczne
Badania wyraźnie pokazują, że recykling asfaltu znacznie obniża koszty energii i emisję CO2. W połączeniu z niskimi kosztami recykling jest ważnym celem środowiskowym, gospodarczym i przemysłowym. Produkcja ponownie użytego asfaltu to czysty i bezpieczny proces. W branży stosowane są maszyny, które nie szkodzą środowisku ani bezpośredniemu otoczeniu. Bezpieczeństwo w miejscu pracy i emisje są takie same przy stosowaniu asfaltu ponownie użytego, jak przy produkcji nowego asfaltu. Technologie pozwalają producentom nawierzchni asfaltowych obniżyć temperatury, w których materiał jest mieszany i wbudowywany. Tak drastyczne redukcje mają oczywiste zalety w postaci zmniejszenia zużycia paliwa i zmniejszenia produkcji gazów cieplarnianych.
Z reguły zmniejszenie temperatury o 25°C może prowadzić do zmniejszenia emisji spalin o około 75%. W związku z tym zastosowanie ciepłego i w połowie ciepłego asfaltu może spowodować redukcję o 20% -40% w CO2, 20% -35% w SO2, do 50% w lotnych związkach organicznych (LZO), 10% -30% tlenku węgla ( CO) i 60% -70% dla tlenków azotu (NOx). Testy aerozoli / oparów asfaltu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) wykazały również znaczące zmniejszenie o 30–50% w porównaniu z asfaltem na gorąco.
Nawierzchnia asfaltowa zmniejsza hałas
Zastosowanie asfaltowej nawierzchni może znacznie zmniejszyć hałas zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu, pomagając zapobiegać wypadkom, łagodząc źródło stresu, który przyczynia się do zmęczenia kierowcy. Standardowe drogi asfaltowe charakteryzują się najniższym poziomem hałasu spośród wszystkich tradycyjnych nawierzchni, a rozwój porowatych i cichych asfaltów jeszcze bardziej obniżył poziom hałasu.